ورود

ثبت نام

*  
چیزی که مرا نکشد قوی ترم می کند
استاد تغییر باشیم، نه قربانی تقدیر....
ستاره ها بدون تاریکی نمی توانند بدرخشند...
میتوانم شکست را بپذیرم اما تلاش نکردن را هرگز!
 *

ورود / ثبت نام

تجسم خلاق ونقش عبارات تاکیدی برای بهتر شدن

تجسم خلاق

به دنیا چنان نگاه کن که دوستش داری نه چنان‌که هست!!!!!!!!
به فرایند استفاده تخیلات برای ساخت تصاویر ذهنی از رفتارها و عملکردهای زندگی حقیقی و واقعی برای ایجاد نتیجه‌های مثبت در جهان بیرون “تجسم” گفته می‌شود.برای تجسم کردن سه قدم ساده لازم هست.
۱٫آماده شدن ۲٫تجسم چیزی که واقعاً خواستارش هستیم ۳٫تجسم شخصی که لازم است باشیم و کاری که لازم است انجام دهیم
تجسم خلاق در حالت آسایش عمیق که حرکت امواج مغز ما کند تر می‌شود و سطحی آرام و آهسته و عمیق بنام سطح آلفا به وجود می‌آید و سطح مشغول و معمول به هنگام بیداری را سطح بتا می‌نامند ،می‌توان انجام داد.البته یادگیری تجسم خلاق استراحت عمیق اهمیت زیادی دارد و تجسم خلاق در سطح آلفا بسیار قوی‌تر از سطح بتا است یعنی استراحت عمیق و تجسم خلاق باعث تغییرات مؤثر و موفق در زندگی ما می‌شود.بهترین وقت برای انجام تجسم خلاق ،شب قبل از خواب و صبح زود به‌محض بیدار شدن است.
دو شیوه تجسم خلاق وجود دارد که یکی شیوه منفعل و دیگری شیوه فعال است.در شیوه منفعل تنها استراحت می‌کنیم تا تصاویر و احساسات بدون جزییات آن‌ها خودشان به سراغ ما بیایند و هرچه باشند می‌پذیریم اما در شیوه فعال هر چه را که بخواهیم ببینیم و تصور کنیم، انتخاب می‌کنیم.و هردو شیوه با تمرین فعال می‌شوند.
چهار قدم برای تجسم خلاق مؤثر عبارت‌اند از:۱)هدف خود را تعیین کنیم:ابتدا هدف‌های تعیین کنیم که یقین داریم رسیدن به آن‌ها آسان و به‌زودی است.۲)تصویری واضح ایجاد کنیم:از چیزی یا موقعیتی که مدنظرمان است در ذهن خودمان تصویری دقیق و روشن داشته باشیم ،طوری که آن چیز و موقعیت پیشاپیش وجود دارد.۳)اکثر اوقات بر آن تمرکز کنیم:زمان بیشتری از طول روز را به تمرکز بر تصویر ذهنی هدف خود اختصاص بدهیم.۴)به هدف خود انرژی مثبت بدهیم:با جملات مثبت به خود به‌صورت مثبت دلگرمی بدهید.
تصویر ذهنی ،همان چیزی است که شخص فکر می‌کند و دیگران او را می‌بینند و باعزت نفس ارتباط دارد زیراکسانی که از درون خود را دوست دارند ،در بیرون بهتر ظاهر می‌شوند،برای خودشان اهداف بزرگ‌تری پیش‌بینی می‌کنند،استاندارد کارشان بالا می‌رود ،دیگران را دوست دارند و در کارهای گروهی و تیمی موفق‌ترند.ما با افزایش عزت‌نفس خود باعث کاهش اشتباهات خود می‌شویم.
تجسم خلاق، وسیله‌ای است برای از بین بردن موانعی که خود ما بر سر راه جریان طبیعی و هماهنگ و بیکران کائنات ایجاد کرده‌ایم.و وقتی مؤثر و کارساز است که در مسیر والای اهداف در جهت خیر و صلاح همه موجودات به کار رود.
اگر حرکت یکی از عضلات را تجسم کنیم ،مغز ما آن را مانند یک حرکت واقعی پردازش می‌کند تحقیقات نشان می‌دهند تجسم کردن اینکه ما در حال وزنه زدن هستیم ما را قوی‌تر می‌کند و یا تجسم دویدن باعث افزایش سرعت ما می‌شود.
آقای “آلوارو پاسکال لئون” استاد عصب‌شناسی دانشگاه هاروارد،از شرکت‌کنندگان در یک آزمایش درخواست کرد که هرکدام تعدادی از نت‌های موسیقی را پیانو بنوازند و یا نواختن آن را در ذهن خود تجسم کنند.بعد از پنج روز تمرین نواختن نت‌های پیانو و یا تمرین تجسم آن و پس از مقایسه اسکن مغزی هر دو گروه نشان داد ،مغز هر دو گروه شرکت‌کننده تا حد زیادی و به شکلی شبیه به هم دچار تغییر شده است.ما می‌توانیم با تجسم ماهرانه حرکات ورزشی به شکل بسیار خوب بازی کنیم.

افزایش احساسات مثبت می‌تواند باعث افزایش طول عمر تا ده سال بشود و تأثیرات زیادی بر سلامتی ذهن و جسم دارد و بهبود آن‌ها را در پی دارد.حتی به‌طور مثال خوش‌بینی می‌تواند طول عمر سرماخوردگی عادی را کوتاه کند ،بر اساس مطالعات پزشکی خوش‌بین‌ها تعداد بیشتری سلول کمک‌کننده دارند که علیه عفونت‌ها می‌جنگند ،پس می‌توان نتیجه گرفت با احساسات مثبت می‌تواند به کاهش هزینه‌های بهداشتی کمک کند.
باربارا فردریکسون مدیر آزمایشگاه علم روابط تن و روان دانشگاه میشیگان امریکا تحقیقاتی روی تأثیر احساسات مثبت بر سلامتی ذهن و جسم انجام می‌دهد و گزارش خود را این‌طور بیان می‌کند:”احساسات مثبت ،کاری بیشتر از فراهم کردن سلامتی انجام می‌دهد،کنار آمدن با مشکلات و رسیدن به سعادت در کوتاه و بلندمدت افزایش می‌دهد.”
تأثیرات احساسات مثبت که توسط فردریکسون نتیجه‌گیری شده است عبارت‌اند از:
الف)در برابر احساسات منفی حمایت و اثرات آن را از بین می‌برد.
ب)موجب تغییر آدم‌ها می‌شود.
ج)موجب کشف راه‌های جدید اندیشه و رفتار می‌شود.
د)باعث حذف موانع ریشه‌ای می‌شود.
ه)ایجاد منابع جسمانی ،عقلانی،اجتماعی و روان‌شناسانه بادوام که در مواقع سختی‌ها به ما کمک کنند.
و)باعث کارکرد مناسب در سازمان‌ها و بین افراد می‌شود.
ز)موجب پیشرفت عملکرد کل یک گروه می‌شود.
هم طبیعت فرد و هم پرورش سهمی مهم و احتمالاً متساوی در مثبت بودن و منفی بودن احساسات یک فرد ،دارا هستند.اد داینر روانشناس برجسته عنوان می‌کند”ظرفیت ما برای شادی،بیشتر شبیه وزن جسم ما ،دارای خط شروع و پایان است.ولی مطمئناً با پر کردن سطل میزان احساسات مثبت در ما افزایش می‌یابد،و روشی انتخاب کنیم مبتنی بر احساسات مثبت بیشتر و احساسات منفی کمتر که برای ما زیاد مشکل نخواهد داشت.
محمدعلی کلی قهرمان بوکس جهان :تکرار تلقین‌هاست که منجر به باورها می‌شود وقتی‌که یک باور به یک اعتقاد راسخ تبدیل شود،اتفاقات رخ می‌دهد.”
یکی از مهم‌ترین ارکان تجسم خلاق ،عبارات تأکیدی است،زیرا تأکید به معنای استوار و محکم کردن است.ما اگر روزانه ده دقیقه به عبارات تأکیدی بپردازیم می‌توانیم اثر سال‌ها عادات قدیمی ذهن خودمان را از بین ببریم،پس تا می‌توانیم از کلمات و معانی مثبت‌تر استفاده بکنیم تا واقعیت مثبت‌تری بیافرینیم.هر جمله مثبت یک عبارت تأکیدی است.
نکاتی درباره عبارات تأکیدی:ا۱) عبارات را به زمان حال به کاربریم،به‌طوری‌که قبلاً اتفاق افتاده است ۲)بر آنچه می‌خواهید تأکید کنید نه بر آنچه نمی‌خواهید۳)عبارات کوتاه و ساده مؤثرترند. ۴)برای شما و درباره شما صدق می‌کند ۵)به خاطر داشته باشیم در حال به وجود آوردن چیزی جدید هستیم ،نه در حال اصلاح یا تغییر آن. ۶)هدف عبارات تأکیدی ایجاد تضاد و دگرگونی در احساسات و عواطف ما نیست .۷)بکوشیم هنگام تکرار عبارات تأکیدی ،آن‌ها را باور و تجربه کنیم و این احساس را ایجاد کنیم که امکان‌پذیر هستند.
در مدت‌زمان تجسم خلاق ،عبارات تأکیدی را در برنامه روزانه خود انجام دهیم ،تا بسیار قدرتمند و الهام‌بخش شوند.تجسم خلاق را باید به‌طور منظم در زندگی خود به کار ببریم ،تا جز جدایی‌ناپذیر زندگی ما بشود.شاید بلافاصله احساس موفقیت نکنیم پس دلسرد نشویم و با تکرار و درست فهمیدن فرایند تجسم خلاق موفق می‌شویم باورهایی در زندگی‌مان بیافرینیم که تمام ابعاد زندگی ما را تحت‌الشعاع قرار دهد.برای رشد و کمال فرایند تجسم خلاق خود باید۱)مطالعه کتاب‌های الهام‌بخش ۲)داشتن دوست یا دوستانی که می‌توانند ما را همراهی کنند. خوب استفاده کنیم.
عبارات منفی معمولا براثر ناملایمات و دشواریها و مشکلات زندگی به ذهن ما خطور میکنند ، در این شرایط تکرار کردن عبارات مثبت آنقدرها تاثیر گذار نیست ، تکرار عبارات مثبت به خودی خود آنقدرها روحیه ما را بالا نخواهد برد و به جای تکرار عبارات مثبت باید اسناد و مدارکی برای مقابله با عبارات منفی ذهن خود بیابیم .
خوش بین بودن یا خوش بینی آموخته شده نه از طریق مثبت اندیشی بی پایه و اساس بلکه از طریق مقابله با اندیشه های منفی از طریق یافتن اسناد و مدارک برای آن اثربخش میگردد
زندگی دارای سه سطح میدانیم:۱٫بودن(زنده و آگاه بودن) ۲٫کنش(حرکت و فعالیت ) ۳٫داشتن(رابطه با دیگر مردمان و اشیا دنیا).و این سه سطح مانند اضلاع یک مثلث هستند که از یکدیگر حمایت می‌کنند و هیچ‌وقت باهم در تعارض نیستند و همگی ،هم‌زمان با یکدیگر وجود دارند.هدف تجسم خلاق این است که :ما را به بودن خود متصل کند.کمک کند برکنش خود به‌آسانی متمرکز شویم و داشتن ما را افزایش و گسترش دهد.
در زندگی بعضی مواقع باید شک و تردید ایجاد کنیم تا بتوانیم برای ایجاد ایمان و احساس اطمینان اطلاعات جدیدی کسب کنیم ،مانند تماشای مسابقه فوتبال یا تماشای یک فیلم که نمی‌دانیم چه اتفاقی خواهد افتاد.زیرا اگر کارها همیشه خوب پیش برود دیگر از همه‌چیز مطمئن هستیم و هیچ کاری انجام نمی‌دهیم ولی اگر در تنگنا و فشار قرار بگیریم،برای رشد پیدا کردن انگیزه‌های قوی خواهیم یافت. پنج راهکار برای بالا بردن احساسات مثبت:
۱٫اجتناب از کاستن ظرف احساس(برای بالا بردن احساسات مثبت در زندگی خود و دیگران باید به پر کردن ظرف احساسات عادت کنیم)
۲٫بزرگنمایی کردن آنچه درست است(احساسات مثبت زنجیره‌ای از جریان‌های میان فردی به وجود می‌آورد.و نباید هرگز تأثیر بلندمدت پر کردن ظرف احساس دیگران را دست‌کم بگیریم و هرگاه ما ظرف احساسی را پر می‌کنیم،چیزی را به حرکت درمی‌آوریم.)
۳٫به دست آوردن دوستان خوب(پر کردن ظرف احساس افراد در برخوردهای اولیه باعث شروع دوستی‌ها و تقویت روابط و دوستی‌های ما می‌شود و باعث می‌شود یک رابطه قابل‌اعتمادتر و مثبت‌تر شود)
۴٫بخشش بدون انتظار(هدیه‌ها قابل پیش‌بینی ظرف‌های احساس ما را پر می‌کند ولی هدایای غیرمنتظره ،به دلیل ایجاد هیجان و شگفتی باعث می‌شوند کمی بیشتر ظرف احساس ما پر شود.)
۵٫تغییر قانون طلایی(در پر کردن ظرف احساس به شکلی قوی و پرمعنا،فردی ساختن رمز کار است.پس نسبت به دیگران آن‌چنان رفتار کنیم که از ما می‌خواهند نسبت به آن‌ها رفتار کنید).

پیروز و شاد باشید(مهدی رامشی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مهدی رامشی

مهدی رامشی

متولدشده ماه دوم سال ۵۳ شمسی که همیشه به دنبال یادگیری و آموزش بوده است،که در اواخر سال ۹۵ یادگیری در زمینه بهبود فردی و ارتباط موثر به صورت حرفه ای را آغاز نموده و تلاش میکند آموخته های خود را به دیگران انتقال و به خود و دیگران کمک کند تا دنیا را جای بهتری برای زندگی ،ببینند….
برای رسیدن به موفقیت های بزرگ بدنبال نظم های ساده روزانه باشید.

آخرین محصولات

آخرین سایت

عادات ما

عادات ما در زندگی عادات در ساختار مغز ما کدگذاری می‌شوند و قوی، اما ظریف هستند و مشکل اصلی این است که مغز ما نمی‌تواند

توضیحات بیشتر »

توجه به خود

توجه به خود   آیا از تلفن همراه و کامپیوتر خود برای کسب درآمد استفاده می کنیم؟آیا از آنها برای بهبود شرایط زندگی خود استفاده

توضیحات بیشتر »